CES-messen i Las Vegas: Innovativt, kreativt og grensel?st

For teknologifrelste begynner ?ret med et realt smell. Elkj?p var til stede under CES 2014 i Las Vegas.

Er du teknologifrelst og sitrer ved tanken p? de ferskeste oppfinnelsene og de mest kreative tekniske nyvinningene, kan CES i Vegas trygt kalles vinterens vakreste eventyr.
Teknologimesen, hvis fulle navn er Consumer Electronics Show, ble avholdt i New York for f?rste gang i 1967. Da valfartet 17.500 mennesker for ? se hva de da 100 utstillerne hadde ? vise frem.
Messen kom til ?rkenbyen Las Vegas i 1978, har blitt der siden, og har n? ?rlig 152.000 bes?kende fra 150 land, samt 3.200 utstillere.
– Det er alltid spennende ? f? med seg hva som blir presentert p? CES-messen. Her f?r vi p? mange m?ter et lite glimt inn i fremtiden, sier innkj?psdirekt?r p? Lyd & Bilde i Elkj?p, Andreas Westgaard, som har v?rt p? messen en rekke ganger og som ogs? fikk med seg ?rets utgave.
Han mener CES er et viktig forum for Elkj?p, der kjeden kan plukke opp nye trender og produkter og slik s?rge for at kundene deres til en hver tid f?r det nyeste og mest spennende som er p? markedet.
– Det er viktig for oss i Elkj?p ? v?re s? oppdaterte som mulig p? produktnyheter og trender, rett og slett fordi dette gj?r oss i stand til ? kunne bringe de beste og ferskeste produktene f?rst hjem til v?re kunder. Etter over 50 ?r i bransjen vet vi hvor mye de setter pris p? det, sier Westgaard.
Fra ?rets messe trekker han blant annet frem det solide fokuset p? portabel lyd, samt p? de stadige nyvinningene innen TV-sektoren.
– 4K er uten tvil det neste store innen flatskjermene og vi forventer store ting innen dette segmentet fremover. Vi selger allerede 4K-skjermer i varehusene v?re og n?r en stor akt?r som CES setter et s?pass solid fokus p? dette blir det selvsagt enda mer interessant. Vi f?lger utviklingen i markedet veldig tett hele tiden, spesielt p? tanke p? hva vi tror v?re kunder vil finne mest interessant, og 4K er i s? m?te absolutt en av v?re prioriteringen fremover, sier Westgaard.
Roboter p? b?de ett og to hjul
Men CES 2014 var selvsagt langt mer enn store TV-skjermer og portabel lyd, selv om det var uttallige utstillere som hadde nettopp hovedfokus p? dette.
Messen var ogs? full av mennesker som ikke har spesifikk produkter ? selge, men som ?nsket ? vise frem hva deres teknologi i teorien kan brukes til.
Flere utstillere hadde for eksempel med seg ulike typer roboter, sm? og store, som i seg selv kanskje ikke var annet enn interessante, men som alle inneholdt meget avansert teknologi.
– Dette er Murata Boy og Murata Girl, sier Mathew Weski h?yt, slik at alle menneskene som har stimlet rundt bordet han st?r ved skal h?re hva han sier.
– Begge to har kostet en formue ? utvikle og det er faktisk jenta v?r her som koster aller mest. Hele 75.000 dollar har vi brukt p? utviklingen av henne, sier Weski videre.
Det han og hans partnere har gjort er ? bygge s?kalt gyroteknologi inn i to roboter, som begge balanserer av seg selv. Murata Boy p? to hjul som p? en sykkel – Murata Girl p? ett hjul.
Etter litt kalibrering greier de begge ? sykle frem og tilbake p? bordet helt p? egen h?nd. Det ser kanskje ikke s? imponerende ut, men det er lett ? forst? at innmaten i de to hvite krabatene har kostet flesk ? skru sammen.
– Sammensmeltningen innen elektronikk kommer til ? tilta
Mobiltelefoner i alle mulige former og fasonger hadde selvsagt ogs? sin plass under CES 2014.
En rekke produsenter skulle legge frem sine nyheter og journalister og bransjen generelt stod klar til ? g? l?s p? nyvinningene med nysgjerrighet og kritiske blikk.
En av telefonene som fikk solid med skryt under messen var Sonys nye Xperia Z1 Compact, som av det anerkjente online-magasinet Engadget ble k?ret til ?Best mobile? under messen.
Norske Erik Sandsmark fra Sony Mobile, som var til stede under ?rets CES, var meget forn?yd med mottakelsen selskapets nye telefon fikk.
– Xperia Z1 er kanskje den aller beste mobilen p? markedet akkurat n?, men vi har f?tt tilbakemeldinger som gikk p? at noen syns det var litt for stor. Derfor kom vi n? med en ny versjon som er fysisk mindre og mer kompakt, og vi syns b?de norsk og utenlandsk presse tok imot den p? en solid m?te, sier Sandsmark.
Han forteller at han drar til CES prim?rt fordi han anser messen ? v?re en ypperlige arena der Sony har muligheten til ? m?te b?de kunder og journalister innen en faglig setting som selskapet ser p? som b?de logisk og givende.
– Utbytte for v?r del best?r at vi f?r holde gode m?ter med relevante krefter, samt at vi selvsagt lanserer flere nye produkter under messen, sier Sandsmark.
Han tror teknologiske nyvinninger vi har p? oss – p? engelsk kalt wearables – er blant trendene som kommer til ? prege markedet i ?rene som kommer.
Her har Sony sitt SmartBand, som paret med en mobiltelefon gj?r brukeren i stand til ? logge s? ? si alt vedkommende foretar seg.
– Dette venter vi virkelig vil ta av fremover, og i sentrum av det hele kommer mobiltelefonen til ? v?re. Videre vil vi til ? se at ulike typer forbrukerelektronikk kommer til ? smelte mer og mer sammen, noe som vil gj?re at de ulike sektorene vil bli mer aktuell for hverandre. Man vil for eksempel ikke kunne snakke om mobiltelefoner og TV-er isolert fra hverandre i den grad man gj?r n?, da disse to sf?rene vil v?re langt mer integrerte og sammensveiset, sier Sandsmark.
Elkj?p er et av Nordens st?rste handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,2 milliarder i regnskaps?ret 2012/13. Driftsresultatet var NOK 1.100 millioner.
Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, F?r?yene, Tsjekkia og Slovakia, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.
Alle de 285 varehusene i Norden f?r i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping p? 100.000 kvadratmeter.
Ca 9.200 ansatte er sysselsatt i Elkj?p-konsernet, som er eid av britiske Dixons Retail – en av Europas st?rste forhandlere innen forbrukerelektronikk.

02300

Authors

Related posts

Top