Eldreboom i nettbutikker

I 2012 handlet 4 av 10 nordmenn over 65 ?r p? nett [1]. N? viser en fersk unders?kelse fra nettbetalingsselskapet Klarna at dette antallet har ?kt med hele 85 prosent i 2013.[2]

I sterk kontrast til myten om at de eldre shopper mindre enn resten av samfunnet, opplever n? norske nettbutikker en seniorboom. Klarnas Country Manager i Norge, Fredrik Green, mener at gruppen med eldre shoppere representerer en viktig m?lgruppe for selgere som s?ker videre vekst.
? Ettersom veksten i de andre aldersgruppene er i ferd med ? flate ut er det flott ? se at denne gruppen vokser med mer enn 50 prosent sammenliknet med den ?vrige befolkningen. Jeg ser store fordeler for alle parter. Butikkene kan f? tilgang til en stabil, attraktiv kundegruppe og de eldre kan dra nytte av bredden og tilgjengeligheten som netthandel gir, sier Green.
Handlem?nsteret avsl?rer alderen
Kanskje ikke s? overraskende viser statistikken at senior-surferne er overrepresentert i nettbutikkene p? dagtid. Mens den yngre befolkningen er p? jobb og skole gj?r halvparten av de eldre netthandlerne unna nettshoppingen sin mellom kl. 09.00 og 15:00.
Mens nesten 60 prosent av de yngre shopperne p? nett er kvinner er forholdet mellom de eldre netthandlerne praktisk talt likestilt. Statistikken til Klarna viser at bestefedre (49,5%) og bestem?dre (50,5%) handler like mye p? nett.
Salgstallene viser ogs? at mange seniorer vegrer seg for ? handle elektronikk p? nett. Varekategorien som er en av de mest popul?re blant yngre nettshoppere, er ikke med p? seniorenes toppliste. De mest solgte varene blant de eldre er underholdningsprodukter, tett etterfulgt av sport og fritidsprodukter og kl?r.
Ubrukte ressurser
Tore Langemyr Larsen, Daglig leder i foreningen Seniornett Norge opplever at stadig flere eldre tar kontakt for ? finne ut hvordan de kan bruke PC og internett til ? forenkle hverdagen sin.
?Det finnes fortsatt ca. 400.000 nordmenn som ikke bruker data. Mange nettbutikker har enn? til gode ? se potensialet i denne store gruppen kunder. P? en m?te er netthandel perfekt for pensjonister, det er sv?rt fleksibelt og relativt enkelt ? ta i bruk. Jeg h?per at flere forhandlere n? vil im?tekomme tilbud eller omr?der spesielt laget for de eldre, sier Larsen

[1] http://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/statistikker/ikthus/aar/2012-09-12#content
[2] Intern Klarna sammenligning mellom antall kunder jan.-juni 2012 og jan.-juni 2013

Om Klarna
Klarna ble grunnlagt i 2005, Stockholm, tanken var ? skape en problemfri betalingsl?sning som skulle tillate kj?pere og selgere ? samhandle p? en enkel og trygg m?te. Vi gj?r dette ved ? la kj?per motta varene f?rst og betale etterp?, mens vi b?rer kreditt- og bedrageririsikoen for selger. I dag er Klarna et av Europas raskest voksende selskap. P? ?tte ?r har vi vokst til 800 ansatte, vi har virksomhet i syv land i Europa og vi har over ti millioner kunder. Men vi n?yer oss ikke med det. V?rt m?l er ? bli markedsleder i verden innen fakturabaserte betalinger og forandre hvordan verden handler p? nett.

Authors

Related posts

Top