Elkj?p i ny drakt for f?rste gang siden 1970-tallet

Mandag 16. september skifter Elkj?p logo for f?rste gang siden 1979. Det kjente og kj?re Elkj?p-st?pselet er dermed historie.
Elektrokjeden Elkj?p skifter mandag 16. september ut sin velkjente st?psel-logo.
Det er f?rste gang p? 34 ?r at kjeden frisker opp fasaden. Logoen man n? forlater har nemlig v?rt en trofast f?lgesvenn siden slutten av 1970-tallet.
– Dette er noe vi har jobbet med i lang tid, i takt med at b?de vi og bransjen har utviklet oss. Elkj?p har hatt en sterk vekst de siste ?rene, ikke bare i Norge, og n? f?r vi en logo som er felles for alle v?re butikker i hele Norden. Vi har selvsagt fremdeles de samme lave prisene, men n? blir vi litt friskere og mer moderne, sier administrerende direkt?r i Elkj?p Norge, Andreas Niss.
Som f?lge av omleggingen vil alle elektronikkjedens varehus f? splitter nye skilter. I tillegg skal alt fra de ansattes uniformer til flagg skiftes ut.
Niss lover at Elkj?ps logobytte ogs? kommer til ? komme kundene til gode, gjennom at kjeden kan kutte kostnader og dermed bruke enda per penger p? ? gj?re de handlende forn?yde.
– B?de vi i Elkj?p og v?re kunder har forandret oss mye de siste ?rene, og dermed var tidspunktet kommet for en liten ansiktsl?ftning av v?r logo. Tilbakmeldingene vi har f?tt fra det norske folk har v?rt at man liker varhusene v?re veldig godt, at produktene v?re, utvalget og prisene faller i smak, men at logoen v?r og v?rt uttrykk kanskje var noe utdatert, sier Niss.
Merkevareekspert og administrerende direkt?r i firmaet Brand Consulting, Christian Sinding, karakteriserer Elkj?ps nye logo som utvetydig og langt mer klarere enn den gamle.
Sinding, som har jobbet med profilering og logoer i over 40 ?r, er helt enig med direkt?r Niss i at Elkj?p-st?pselet fra 1979 var klar for utskiftning.
– Det er bra at Elkj?p tok tak i dette, for kjeden trengte virkelig en modernisering av sin logo. Den gamle syns jeg var veldig 1980-tallsinspirert. Jeg syns det ytre uttrykket n? er vesentlig klarere og mer moderne i utforming, sier Sinding.
Elkj?p er et av Nordens st?rste handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,2 milliarder i regnskaps?ret 2012/13. Driftsresultatet var NOK 1.100 millioner.
Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, F?r?yene, Tsjekkia og Slovakia, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.
Alle de 285 varehusene i Norden f?r i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping p? 100.000 kvadratmeter.
Ca 9.200 ansatte er sysselsatt i Elkj?p-konsernet, som er eid av britiske Dixons Retail, en av Europas st?rste forhandlere innen forbrukerelektronikk.

0500

Authors

Related posts

Top