F?r det offisielle nettstedet til fotball-VM r?dt kort av fotballfansen i sommer?

Figur 1: Analysen sammenligner ytelsen til nettstedet til FIFA i 2010 med 2014.

Glem m?llinjeteknologi! FIFAs Internett-teknologi vil antakelig gj?re fotballfans rimelig skuffet denne sommeren.
Oslo 16. juni 2014: Da den f?rste kampen i VM gikk av stabelen forrige uke, var fotballfeberen h?y. Det offisielle nettstedet til FIFA vil naturligvis komme under intens tr?kk fra ivrige fans som ikke kan se kampene direkte, og som vil holde seg oppdatert med stillingen og kampens utvikling etter hvert som dramaet utfolder seg. Men mens vi er blitt vant til all kritikken FIFA f?r for m?llinjeteknologi, ser det ut som det blir heftig kritikk mot Internett-teknologien denne gangen.
Teknologiytelsesfirmaet Compuware har brukt sitt overv?kningsverkt?y dynaTrace AJAX Edition for ? ta en helsesjekk p? de offisielle nettstedene til FIFA, for PC og mobile enheter, for ? se hva slags opplevelser brukerne kan forvente gjennom mesterskapet. Analysen sammenligner nettstedets ytelse gjennom forrige VM med kapasiteten i dag (figur 1).
Selv om tiden det tar ? laste ned en side for PC nesten er halvert sammenlignet med 2010, kan dette skyldes forbedringer i nettlesere og nettlinjer de siste fire ?r. Videre er den mobile versjonen av nettstedet vesentlig tregere enn versjonen for PC, selv om mobilversjonen blir testet p? en mer stabil WiFi-forbindelse enn 3G og 4G. Det er ogs? verdt ? merke seg at den totale sidest?rrelsen p? nettstedet er doblet i forhold til i 2010.
Det er imidlertid viktig ? huske p? at det som er beskrevet her er basert p? en analyse gjennomf?rt f?r mesterskapet starter. Etter hvert som trafikken ?ker n?r VM er i full gang, vil nedlastingstiden ogs? ?ke i takt med antall bes?kende p? nettstedet. Som resultat kan det v?re at de som ?nsker ? holde seg oppdatert med kampen mens de er p? kontoret eller p? reise vil oppleve irriterende lang nedlastingstid. Ved ? studere analysen n?yere kunne Compuware identifisere flere grunnleggende feil p? nettstedet til FIFA. Disse kunne lett bli rettet for ? bedre nettstedets sjanser til ? gi fotballfans en gjennomg?ende god surfeopplevelse under VM.
?Med forventninger som bygger seg opp over fire ?r blir fotball-VM lett en av de sportsbegivenhetene folk ser mest frem til? sa Andreas Grabner, teknologisk strateg i Compuware APM. ?Det er rimelig trygt ? anta at i dagens digitale verden vil de som ikke har adgang til TV benytte Internett fra PC og mobile enheter for ? holde seg oppdatert om det siste som har skjedd. Man skulle derfor tro at FIFA har investert betydelig i ? forsikre seg om at nettstedet var lagt til rette for ? ta imot en b?lge av bes?kende i l?pet av de neste ukene. Det kommer som en stor overraskelse at nettstedet har mange helt grunnleggende feil som kan gj?re at det g?r ned n?r det kommer under press. V?r analyse viser tydelig at nedlastingstiden kan bli sv?rt lang under VM, eller at nettstedet til og med krasjer hvis det st?r overfor store krav.?
R?dt kort for element?re feil
Compuware oppdaget mange grunnleggende feil p? nettstedet, b?de for PC og mobile enheter, som lett kunne blitt rettet for ? bedre ytelsen n?r det er stor trafikk:
Gult kort 1: Klumsete
Nettstedet, b?de for PC og mobile enheter, laster ned et un?dvendig stort antall bildefiler, som f.eks. nasjonenes flagg og bilder fra arenaen. Disse blir lastet ned som individuelle filer i stedet for ? v?re sammensl?tt i ett enkelt bilde. Dette er et vanlig problemm?nster i webutvikling som gj?r at applikasjoner henter informasjon ineffektivt. Selv om dette h?res ufarlig ut, kan det f?re til stor reduksjon i ytelsen n?r det er stor trafikk fordi serveren m? svare p? et stort antall foresp?rsler hver gang en webside lastes ned.
Serveren f?r enda st?rre tr?kk siden flaggene ikke bare lastes ned én gang, men to ganger; i store og sm? format. Det gj?res 64 individuelle foresp?rsler bare for ? laste ned flaggene. En ting som gj?r saken enda verre er at nettlesere for PC-er f?r en meget kort “expiration header”, som f?r nettleseren til ? oppdatere siden hvert 60. sekund. De samme tabbene ble gjort med nettstedet til FIFA i 2010, s? det er overraskende at det ikke er endret p?, spesielt med tanke p? hvor lett det ville v?re ? forbedre det.
Gult kort 2: Definitivt ikke ditt favorittikon
N?r vi ser p? hvert enkelt objekt som blir lastet inn p? siden, finner vi en heller uvanlig synder som tar opp langt mer plass enn den burde; favorittikonet. Dette er det lille unike ikonet som dukker opp helt til venstre i adressefeltet i nettleseren n?r brukerne g?r inn p? et nettsted, og gj?r det lett ? sette bokmerke for ? komme tilbake senere. Men disse filene er vanligvis sv?rt sm?, omlag 1 kb. FIFAs favorittikon har derimot en st?rrelse p? 370 kb b?de p? mobil- og PC-versjonen til nettstedet. Hadde det problemet blitt l?st, ville det utgj?re en reduksjon i sidest?rrelsen p? 7%, en betydelig innsparing n?r man tar st?rrelsen p? ikonet i betraktning.
Gult kort 3: henger ikke med i utviklingen
N?r vi ser dypere inn i koden som st?tter nettstedet, viser det seg at noen av JavaScript-filene er g?tt ut p? dato, der en av dem ble lansert for tre ?r siden. Bruk av et slikt utdatert rammeverk kan senke ytelsen p? nettstedet ettersom nyere versjoner er optimalisert for moderne nettlesere, filst?rrelser og spesielle nettleserfunksjoner. Dette er ikke f?rste gangen utdaterte programvarebibliotek har gitt FIFA problemer. V?r tidligere analyse av den mobile applikasjonen viste at dette var en av hovedgrunnene til stadige krasj.
?Med avspark like foran oss f?r vi h?pe at FIFAs nettsted klarer brasene og holder tritt med hordene av fotballfans gjennom VM,? fortsatte Andreas Grabner. ?Resultatene av v?r analyse viser at FIFAs nettsted st?r til stryk p? mange av de 101 sv?rt grunnleggende sjekkpunktene for optimalisering av webytelse. Dette er ikke vanskelige problemer ? l?se. Det er lett ? slanke vekk de overfl?dige kilobytene, redusere un?dvendige gjentakelser og dermed optimalisere nettstedets ytelse. Vi ville forventet ? se nedlastningstiden per side redusert med omlag 30% hvis de tingene vi har pekt p? hadde blitt tatt h?nd om. Det er en dr?ss med verkt?y for utvikling, testing og overv?kning p? markedet som kan hjelpe dagens organisasjoner til ? benytte seg av denne m?ten ? forebygge problemer p?. Dette er helt sentralt og kan avgj?re om FIFA rykker opp eller ned i publikums ?yne.?
For ? lese hele Compuwares analyse av ytelsen til FIFAs nettsted for nettlesere til PC-er og mobile enheter, kan du g? til: http://apmblog.compuware.com/2014/05/21/is-the-fifa-world-cup-website-ready-for-the-tournament/
Compuware vil gjennomf?re kontinuerlige ytelsestester av FIFAs nettsted i l?pet av VM og produsere rapporter med jevne mellomrom for ? spore ytelsen. Hvis du vil motta disse rapportene, kan du ta kontakt p? e-post: [email protected]
Om Compuware APM:

Compuware APM er den markedsledende l?sningen for optimalisering av web, non-web, mobil, streaming og skyapplikasjoner. APM tilbyr markedets eneste enhetlige dekning av APM gjennom hele applikasjonsleveransekjeden. APM l?sningene hjelper kunder ? levere proaktive probleml?sninger for ? oppn? kundetilfredshet, ?ke time-to-marked for nye applikasjonsfunksjoner, samt redusere forvaltningskostnadene gjennom analyser og avansert APM automatisering.

Compuware APM har mer enn 4000 kunder verden over og er en av lederne i ?Magic Quadrant for Application Performance Monitoring? fra Gartner. For ? lese mer om Compuwares lederrolle i APM markedet, trykk her.1130Send som e-post

Authors
Tags , , ,

Related posts

Top