FINN fant suksessoppskriften

FINN er historien om fremsynte ledere som oppmuntret til en nyskapning som gikk rett i strupen p? egen forretning. FINN endret spillereglene for rubrikkannonsering. Det var ikke friksjonsfritt da finn.no s? dagens lys med Aftenposten-eier Schibsted som f?dselshjelp.
Dette vil deltakerne p? Distansehandel Norges h?stkonferanse i Sandefjord 17. oktober f? h?re mer om n?r leder for innovasjon i FINN, Jens Hauglum (bildet), entrer podiet.
Hauglum vil snakke blant annet om at innovasjon er livsviktig om FINN skal holde plassen som Norges mest bes?kte markedsplass.
? Finn.no er i seg selv en innovasjonshistorie, og stadig s? fersk at vi fortsatt drar nytte av de fordelene som ligger i et nystartet selskap. Blant annet vil jeg fortelle om hvordan vi jobber for ? opprettholde v?r nyskapningsevne. Det er viktig del av v?rt daglig arbeid, sier Hauglum.
Noen lukket ?ynene
F?r tusen?rsskiftet s? man hvordan rubrikkannonseringen i blader og aviser m?tte konkurranse fra nettet.
? Men kunne gjort som s? mange andre: Lukket ?ynene og h?pet p? det beste. Det var jo slik blant andre Kodak gjorde: De fant opp det digitale kameraet, men puttet det i en skuff.
Schibsted hadde en helt annerledes offensiv holdning: Hva kan vi gj?re for ? ta h?nd om dette markedet f?r andre gj?r det?
?FINN ble f?rst startet som et samarbeidsprosjekt mellom de store mediehusene i Schibsted. Men det var ikke enkelt ? jobbe frem en tjeneste som ville ha stor p?virkning p? annonseinntektene til mediehusene.
Det var f?rst da FINN ble etablert som eget firma i eget hus at det virkelig begynte ? r?re p? seg, sier Hauglum.
Online-markedet for rubrikkannonser var begynt ? vokse frem og konkurrerende akt?rer tok markedsandeler fra mediehusene. FINN ble utfordreren til de etablerte akt?rene og lykkes innen f? ?r ? bli markedsleder p? Eiendom, Bil og Jobb.
Livet p? finn.no
? I dag kan du s? ? si leve et helt liv p? finn.no: Kj?pe bolig, bytte bil, handle alt av utstyr til hytte og hus, bytte frimerker og anskaffe husdyr.
Flere har sammenliknet finn.no med Askeladden som vant hele kongeriket.
? Jeg er ikke sikker p? hvor god Askeladden-sammenlikningen er. Finn.no hadde i Schibsted en sterk mor, og kunne benytte Schibsteds sterke merkevarer som et kvalitetsstempel i oppbygningsfasen. I tillegg hadde FINN gjennom Schibsted solid ?konomisk st?tte, sier Jens Hauglum.
H?stkonferansen til Distansehandel Norge i Sandefjord byr p? en rekke spennende programinnslag. Den er ?pen for Distansehandel Norges medlemsbedrifter og Business Partnere samt andre netthandlere som ?nsker ? bli kjent med foreningen. For fullstendig program og p?meldingslink:
www.dhandel.no

Distansehandel Norge er bransjeorganisasjon for E-handlere i Norge, og har etablert og styrer godkjenningsordningen Trygg E-handel. Organisasjonen er bransjens taler?r og forbrukernes garantist for seri?s og kundevennlig handel.
Med distansehandel menes alle handelsformer der kj?per og selger ikke m?tes fysisk. Organisasjonen ble etablert som Norsk Postordreforening i 1983.

Authors

Related posts

Top