Fortsatt noen driftsutfordringer hos Telenor

(Fornebu 18. juni 2014) Enkelte av Telenors tjenester er i formiddag ute av drift grunnet nattens str?mbrudd og p?f?lgende feil hos Evry. Dette medf?rer ?kt ventetid hos kundeservice og ber?rer ogs? h?ndtering av bestilling og endring for v?re mobilkunder.

Telenor har jobbet tett med Evry med feilretting siden i feilen oppstod tirsdag kveld. Kriseledelse er fortsatt samlet. Siste estimat fra Evry er at tjenestene skal v?re oppe som normalt i l?pet av noen timer.

For mer informasjon, ta kontakt med:
Informasjonssjef Catharina Kokkim, telefon 98802335 [email protected]

Tidligere pressemelding om feilsituasjonen fra Evry:
Tjenester er p? vei tilbake i normal drift
(Oslo 18. juni 2014) EVRY beklager p? det sterkeste at et str?mbrudd og p?f?lgende feil i v?r infrastruktur har for?rsaket at tjenester for DNB og Telenor Norge er ute av drift. Feilen oppstod like etter klokken 20.00 i g?r kveld. Status n? klokken 07.30 er at tjenester er oppe. EVRY vil overv?ke situasjonen n?ye gjennom dagen med sikte p? at kunder f?r et stabilt driftsbilde.

EVRY har sammen med v?re leverand?rer jobbet gjennom hele natten med ? f? startet systemene p? nytt. Det var en planlagt kritisk vedlikeholdsjobb som for?rsaket str?mbruddet. N?daggregatet startet som planlagt, men n?r man skulle sl? p? str?mmen p? nytt s? f?rte det til en spenningsfeil.

Konsekvensen av dette er at deler av EVRYs infrastruktur ble p?virket, noe som dessverre har medf?rt at tjenester for DNB og Telenor er ute av drift.

De systemer som ikke fungerte for DNB var nettbank og mobilbank. Kortsystemer fungerte for ordin?re bankkunder, b?de i butikk og minibank. For enkelte kunder med blant annet kredittgrense i kortet var det handel i butikk og uttak i minibank som ikke fungerte. N?r det gjelder Telenor Norge var det servicetjenester p? internett og bakenforliggende st?ttesystemer som ikke fungerte.

?P? vegne av EVRY vil jeg p? det sterkeste beklage de ulempene som denne hendelsen har hatt for DNB, Telenor og deres kunder. EVRYs ledelse har helt siden hendelsen oppstod jobbet sammen med et stort team for ? sikre at systemene kunne komme opp igjen s? fort som overhodet mulig. Det har ogs? v?rt en rekke leverand?rer som har bist?tt EVRY gjennom natten med ? l?se feilen?, sier konsernsjef Terje Mj?s i EVRY.

?De feilene som har v?rt siste uken er uakseptable. EVRY vil gjennomf?re en grundig gransking av str?mbruddet og de alvorlige f?lgene dette har f?tt for v?re kunder?, sier Mj?s.

Telenor Norge er landets st?rste leverand?r av tele- og datatjenester. Via v?rt mobilnett og fastnett leverer vi tjenester innen telefoni, bredb?nd og kabel-tv til privat- og bedriftskunder over hele landet. Vi selger ogs? tjenester til andre telekom-operat?rer.Vi har 4200 medarbeidere fordelt p? over 30 arbeidssteder rundt om i Norge, inkludert Svalbard. Hovedkontoret v?rt ligger p? Fornebu i B?rum.

Authors

Related posts

Top