Full st?tte i kampen mot villedende markedsf?ring

(Fornebu, 20. februar 2014) One Call driver bevisst feilinformasjon, og fors?ker ? skjule at mobiltjenester er forskjellig, oppleves forskjellig og at det p?g?r omfattende innovasjon og nyutvikling. Mobilselskapet Chess p?klager One Calls markedsf?ring til Forbrukerombudet, og Telenor gir sin fulle st?tte.

– Det er ikke noe galt i ? tilby enkle og gode mobiltjenester, men ? p?st? at de er like gode som tjenester som inkluderer 4G, HD-tale og tilleggstjenester som for eksempel lagring av bilder i skyen er rett og slett villedende, sier Bj?rn Ivar Moen, leder av Mobil i Telenor Norge.

Han st?tter mobilselskapet Chess sin klage p? One Calls markedsf?ring. Moen viser ogs? til den enorme interessen for 4G-telefoner i markedet som eksempel p? folks interesse for ny mobilteknologi.

– Bare i fjor var ble det kj?pt 610.000 4G-enheter blant Telenors kunder og vi n?rmer oss raskt en million 4G-telefoner og nettbrett som er koblet opp mot Telenors nett. Vi investerer milliardbel?p hvert eneste ?r for ? kunne tilby best dekning og kapasitet til v?re kunder. At forbrukermyndighetene ser gjennom fingrene p? det villedende budskapet til One Call er i beste fall merkelig, sier Moen.

Han mener at denne type retorikk kan skade viljen og evnen til ? investere i innovasjon.

– Sp?rsm?let er rett og slett om det skal l?nne seg ? drive innovasjon og utvikling n?r det er fritt frem ? markedsf?re seg som like god uten hold i virkeligheten, sier Moen.

N?ringslivets konkurranseutvalg ga i fjor Telenor enstemmig medhold i at One Calls reklame og markedsf?ring av ?like bra ? bare billig? er i strid med markedsf?ringsloven § 26 fordi markedsf?ringen er udokumentert, utilstrekkelig konkretisert og egnet til ? p?virke ettersp?rselen, og derfor villedende.

– Vi mener det er absurd at One Call f?r drive med markedsf?ring som ?penbart er villedende. Hver eneste dag i flere kanaler gjentas budskapet om det ikke er forskjell p? mobiltjenester. Det til tross for at Telenor og andre operat?rer investerer milliardbel?p i utbygging, kapasitets?kninger og tjenesteinnovasjon. Vi h?per Chess vinner frem med sin klage og at vi i prosessen f?r belyst b?de faktiske og opplevde forskjeller blant mobiloperat?rene. Det kan v?re gode grunner for utvalgte kundegrupper ? velge et enkelt og billig abonnement, men det er beviselig galt ? p?st? at det er like bra, sier Bj?rn Ivar Moen.

Fakta om villedende markedsf?ring fra One Call
? Mer enn 50 prosent av Norges befolkning f?r tilgang til 4G fra Telenor som gir kundene vesentlig bedre kvalitetsopplevelser gjennom h?yere surfehastigheter.
? One Call tilbyr ikke 4G og selskapets markedsf?ring ?like bra ? bare billig? er av denne grunn alene ulovlig. De har ei heller f?tt tildelt n?dvendige lisenser for videre utbygging av nettet.
? One Call har heller ikke et tjenestetilbud som er like bra (har ikke HD Voice og tilleggstjenester som sky-basert lagring). B?de One Calls tjenestetilbud og dekning l? til grunn for den enstemmige uttalelsen fra N?ringslivets konkurranseutvalg om at One Call bedriver villende markedsf?ring.
Telenor Norge er landets st?rste leverand?r av tele- og datatjenester. Via v?rt mobilnett og fastnett leverer vi tjenester innen telefoni, bredb?nd og kabel-tv til privat- og bedriftskunder over hele landet. Vi selger ogs? tjenester til andre telekom-operat?rer.Vi har 4200 medarbeidere fordelt p? over 30 arbeidssteder rundt om i Norge, inkludert Svalbard. Hovedkontoret v?rt ligger p? Fornebu i B?rum. 3650

Authors

Related posts

Top