Halv?rspresentasjon 17. des.: Elkj?p fortsetter ? kapre markedsandeler

Kundene fortsatte ? str?mme til Elkj?p i f?rste halv?r av regnskaps?ret 2013/2014. Totalomsetningen endte p? 13,3 milliarder NOK (12,3), en vekst p? 7,5 prosent. Driftsesultatet ble 423 millioner kroner (452).

Elkj?p har opplevd usedvanlig god vekst de siste 2-3 ?rene. Veksten er fortsatt sterkere enn markedet generelt, men har n? stabilisert seg.
– Vi har ogs? dette halv?ret en stabil, god salgsvekst i alle nordiske marked. I et flatt marked betyr v?r ?kning at vi fortsetter ? ta markedsandeler og at kundene dermed fortsetter ? velge ? handle hos Elkj?p. Det er en utvikling vi er meget godt forn?yd med, sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef for Elkj?p Northern Europe.
Elkj?p har de siste fem ?rene gjort en rekke tiltak for ? ?ke kundetilfredsheten. Dette halv?ret har man innf?rt kundetilfredshetsm?lingen Happy or Not i alle nordiske land. Tilfredsheten har steget jevnt siden introduseringer, og prosentandelen forn?yde kunder ?kte fra 76 prosent til 80 prosent i perioden august til desember.
– Elkj?p lever av forn?yde kunder. Disse m?lingene sikrer at vi utvikler oss i riktig retning, med stadig flere forn?yde kunder. I tillegg lanserer vi i ?r et bredt utvalg av tjenester under navnet Know How. Det er unikt for Elkj?p, og v?r st?rste satsing p? ? gi nordmenn et best mulig tilbud, sier Semlitsch.
Konkurransen i sektoren, spesielt i Norge, Sverige og Danmark, er fremdeles hard, men ved hjelp av en velkjent lavkostmodell, samt effektive salgs- og logistikkl?sninger, kan Elkj?p fortsatt tilby sine kunder et bredt utvalg merkevarer til lave priser.
I oktober i f?rste halv?r ble det lansert ny logo for alle butikkene i Norge og Danmark. Butikkenes nye uttrykk er n? mer moderne og har blitt tatt sv?rt godt imot. Neste ?r vil selskapets varehus i Finland og Sverige ogs? f? den nye logoen.
Elkj?p Northern Europe fortsetter samtidig ? rulle ut sin servicesatsning i alle nordiske land under navnet KNOWHOW. Tilbakemeldingene selskapet har f?tt fra sine kunder vedr?rende dette konseptet er meget oppmuntrende.
Halv?rsreultatet er for perioden 1. mai 2013 til 31. oktober 2013.

Elkj?p er et av Nordens st?rste handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,2 milliarder i regnskaps?ret 2012/13. Driftsresultatet var NOK 1.100 millioner.
Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, F?r?yene, Tsjekkia og Slovakia, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.
Alle de 285 varehusene i Norden f?r i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping p? 100.000 kvadratmeter.
Ca 9.200 ansatte er sysselsatt i Elkj?p-konsernet, som er eid av britiske Dixons Retail – en av Europas st?rste forhandlere innen forbrukerelektronikk.

Vedlagte filer
Word-dokument 036600

Authors

Related posts

Top