design

IBM investerer en milliard i Flash-teknologi

Top Level Domain (TLD) er den siste endingen i domenenavnet, alts? .no, .com og andre. Dette har som regel v?rt knyttet til landet du henvender deg mot, men i l?pet av 2013 slippes en rekke TLDer som handler om bransje og forretningsomr?de. Det ?pner nye muligheter for merkevarebyggere.
I l?pet av Q2 2013 slippes nye TLD-er (Top Level Domain) og du kan kj?pe domener som slutter p? for eksempel .fitness, .reise, .shop, .hotel og en rekke andre. Det ?pner en rekke muligheter for ? bygge kampanjesites og ha en litt annerledes tiln?rming til domeneoppbygging.
– Skal en bygge et nytt hotell s? vil det jo b?de se litt penere ut og gi mer informasjon med ?navn.hotell? enn bare ?navn.com? p?st?r Erik Windahl Olsen i webhostingselskapet Webhuset.
– Ta for eksempel thethief.com ? Det ville v?re enklere ? forst? at det skjuler seg et hotell bak den adressen om den var thethief.hotel, fortsetter han.
– N? er nok Petter Stordalens merkevarebygging p? et litt annet niv? enn de fleste, s? han trenger kanskje ikke v?re s? tydelig p? bransje. Men vi aner vel at de nye toppniv?ene ogs? vil ha en betydning for s?kemotorsynligheten. Google er i alle fall opptatt av at informasjon skal organiseres og tydeliggj?res for brukerne s? fort som mulig, og ved ? ha bransje i domenenavnet vil en jo oppn? det, sier Olsen.
Sikkerhet en utfording
Unders?kelser viser at folk er skeptisk til ? klikke p? lenker fra annet enn .no, .com og andre anerkjente toppniv?domener. Dette mener mange kan stoppe adapsjonen av denne typen domenenavn.
– Heldigvis er folk blitt mer bevisste p? hva de klikker p?, og vi s? gjerne at de ble enda mer skeptisk. Men vi vet at store merkenavn vil pushe nye TLDer og den kommunikasjonsjobben vil hjelpe forst?elsen for at domener ikke trenger ? v?re .no eller .com. Folk er mer tilpasningsdyktige enn vi tror, avslutter Olsen.
V?r tidlig ute
Olsen oppfordrer folk til ? ta kontakt med sin leverand?r av domenenavn for ? v?re tidlig ute med ? kapre sine merkenavn.
– Det er ikke sikkert en kan hevde samme rettigheter til navnet p? et .shop eller .reise domene, og vi vet det er mange domenehaier som sikler etter ? utnytte frigivingen av de nye gTLDene. S? v?r tidlig ute. Og markedsf?rere b?r ogs? vurdere om det er forretningsmuligheter i de nye domenene.
– En kan gj?re mange spennende kampanjer med adresser som oslo.shopping, storby.reise eller bergen.hotel. Det gjelder bare ? se mulighetene, forteller Webhuset-sjefen.
– En kan ogs? f? sitt eget merkenavn som gTLD slik Nokia og Hyatt har gjort med .nokia og .hyatt. Det koster noen hundretusener bare ? s?ke, s? det er nok ikke en fornuftig pengebruk for alle, men er du et stort konsern med mange underselskaper, kan en jo se p? det som en l?sning for ? kommunisere tilh?righeten, avslutter Erik Windahl Olsen.
Om Webhuset
Webhuset er et heleid norsk webhosting-selskap stiftet i 1998. De drifter flere tusen VPS servere, webhotell og dedikerte servere fra egne datasenter i Bergen og Oslo.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy