IBM og Affecto skal levere ny datavarehus-l?sning til Norsk Tipping

Oslo ? 7. juli 2014: IBM skal i samarbeid med Affecto levere IBM PureData Systems for Analytics datavarehus-appliancer til Norsk Tipping. Med spesialtilpasset maskin- og programvare for datavarehus skal de nye enhetene bidra til en ytelsesforbedring i datavarehuset og gi nye brukergrupper tilgang til selvbetjente analyser p? store mengder data.

? Det er viktig at alt vi gj?r er basert p? fakta, sier eier av den nye datavarehusl?sningen i Norsk Tipping, Thorbj?rn A. Unneberg.
? I f?rste omgang er m?let ? gj?re datavarehuset lettere tilgjengelig for de som jobber p? forretningssiden i organisasjonen, i tillegg til ? f? til en st?rre grad av selvbetjening. Dette gir brukerne internt mulighet til ? f? mer innsikt om kundenes forbrukerm?nster og f? et mer solid beslutningsgrunnlag f?r nye tiltak iverksettes i markedet, fortsetter Unneberg.
Kontrakten omfatter IBM PureData System for Analytics (tidligere Netezza) systemer, i tillegg til supplerende tjenester, og har en verdi p? i overkant av ti millioner kroner. Avtalen ble undertegnet fredag 27. juni, og l?sningen settes etter planen i drift ved ?rsskiftet 2014-2015.
? Nye, effektive l?sninger for ? h?ndtere de stadig voksende mengdene med ustrukturerte data er av stor strategisk betydning for IBM og v?re kunder, sier administrerende direkt?r Arne Norheim i IBM Norge. ? Avtalen viser hvordan ny datavarehusteknologi bidrar til ? realisere potensialet i ?Big Data? og hvordan dette vil kunne v?re med p? ? ?pne nye forretningsmuligheter for Norsk Tipping.
?True appliance?-l?sning
? Den teknologiske revolusjonen som p?g?r innen datavarehus n? kan sammenlignes med ? ta steget fra jernbane til fly, sier administrerende direkt?r H?vard Ellefsen i Affecto Norway, som skal implementere l?sningen for Norsk Tipping.
IBM PureData System for Analytics gj?r at ferskere data helt ned p? ?yeblikksniv? blir tilgjengelig for nye brukergrupper, samtidig som den legger til rette for avansert analyse.
IBM PureData System for Analytics er en ?true appliance? hvor b?de maskin- og programvare er spesialbygd og optimalisert for datavarehus. Den setter kunden i stand til ? sp?rre mot og analysere store datamengder, og man opplever som oftest en ytelsesforbedring i st?rrelsesordenen ti til hundre ganger.
Sparer tid
? IBM PureData for Analytics gj?r det mulig for kunden ? jobbe direkte mot r?data fra forretningssiden med lite tilrettelegging og f? tilpasninger, sier Callum Steel, IBM BigData Norway. ? Tradisjonelt g?r mye tid i datavarehus med til ? flytte data til og fra brukerne.
Med store datamengder er det mye mer effektivt ? flytte analysen til dataene. Den innebygde programvaren i systemet gj?r at brukeren kan kj?re modeller direkte p? dataene der de er lagret. Det sparer mye tid, samtidig som det reduserer belastningen p? kundens infrastruktur.
Tidligere kunne analytikere bruke 70-80 prosent av tiden p? tilrettelegging av data f?r selve analysen kunne kj?res. Med en datavarehus-appliance frigj?res mye tid som i stedet kan brukes p? andre oppgaver.
? 90 prosent av alle data i verden er skapt de to siste ?rene. N? ser vi at de tradisjonelle datavarehusl?sningene begynner ? f? ?pusteproblemer?, sier Callum Steel. ? Moderne virksomheter b?de ?nsker og trenger rask tilgang data og analyse, og IBM PureData for Analytics hjelper dem ? skape forretningsmessig verdi av store datamengder.
Appliance-konseptet er sv?rt enkelt og kan settes i drift p? én dag, mens en tradisjonell datavarehusl?sning kan kreve lang tid ? implementere
? Mens en tradisjonell datavarehusoppgradering kanskje kan redusere kj?ringstiden fra to og en halv til en og en halv time, kan IBM PureData System for Analytics redusere responstiden til sekunder. Det er dette vi mener med optimalisert maskin- og programvare, sier Callum Steel.
Riv datavarehuset!
Appliance-l?sninger som IBM PureData System for Analytics gj?r det enkelt for virksomheter ? utnytte ?big data?. Med kort utviklingstid og h?y ytelse kan kundene for eksempel enkelt sette opp kortvarige datavarehusl?sninger i forbindelse med kampanjer, gjennomf?re sentiment-analyser av dialogen i sosiale medier eller grave fritt i datamengdene for ? avdekke nye sammenhenger.
? Dette er et paradigmeskifte i information management, og vi ser at stadig flere nordiske virksomheter tar i bruk datavarehus-appliances, sier H?vard Ellefsen. ? Allerede i fjor begynte vi ? bruke slagordet ?Riv datavarehuset? for ? fortelle kundene hvor dramatisk mye bedre de nye teknologiene faktisk er. Mange datavarehus har for lengst g?tt ?i taket? n?r det gjelder b?de maskin- og programvarekapasitet. N?r kundene fornyer selve infrastrukturen for information management, blir de i stand til ? gj?re et kvantesprang i hvordan de utnytter data.

Kontaktpersoner:
Silje Bye Vangen, kommunikasjonsr?dgiver Norsk Tipping
Telefon +47 977 66 479
e-post: [email protected],
H?vard Ellefsen, administrerende direkt?r Affecto Norway
Telefon +47 909 30 909
e-post: [email protected]
Otto Backer Solberg, pressekontakt IBM
Telefon +47 4153 5303
e-post: [email protected]

Billedtekst:
Anne Mette Andreassen, Teamleder Datavarehus i Norsk Tipping og H?vard Ellefsen, administrerende direkt?r i Affecto Norway signerer sammen med IBM avtalen om levering av datavarehus-l?sningen.

Om IBM
IBM er et globalt teknologiselskap med over 400 000 ansatte i 170 land. I over hundre ?r har vi flyttet grenser for hva teknologi kan utrette. Som verdens st?rste IT-konsulentselskap og en storprodusent av maskin- og programvare, kan vi tilby v?re kunder unik kompetanse og komplette l?sninger.
I Norge har IBM bist?tt offentlig og privat sektor siden 1935. Sammen med v?rt partner- og leverand?rapparat leverer vi smarte l?sninger til hele bedriftsmarkedet; fra sm? selskaper til Norges st?rste bedrifter.
Om Affecto Norway AS
Affecto leverer tjenester innen r?dgivning, implementering, programvare, kundest?tte, kurs og service management, basert p? mer enn 15 ?rs erfaring med ? implementere l?sninger for noen av Nordens mest krevende kunder, og i n?rt samarbeid med markedets ledende teknologipartnere. Affecto har totalt om lag 1.100 ansatte i Finland, Norge, Sverige, Danmark, Polen og Baltikum og er en av bransjelederne p? det nordiske og baltiske markedet med tjenester innenfor Business Intelligence og Corporate Performance Management.
Om Norsk Tipping
Norsk Tipping gir dr?mmen en sjanse, b?de for v?re spillere og overskuddsmottakere. Siden 1948 har Norsk Tipping bidratt med over 100 milliarder kroner til gode samfunnsform?l ? til glede for millioner av nordmenn. Et ansvarlig og attraktivt spilltilbud skal s?rge for nye milliarder til idrett, kultur og frivillige organisasjoner ogs? i framtida.

13131250Send som e-post

Authors

Related posts

Top