Mobildekning tilbake etter sj?kabelbrudd i Nordland

(Oslo 28. mai 2014) Et ras ved Hemnesberget i Nordland tirsdag morgen f?rte til et sj?kabelbrudd som f?rte til noe redusert dekning i enkelte omr?der rundt Rana og Hemnes. Raset f?rte til brudd p? to sj?kabler som ligger i fjorden, brudd som kun kan repareres ved hjelp av kabelskip.

– Kabelskipet er p? vei, og vi forventer at det er fremme rundt midnatt natt til torsdag. I mellomtiden jobber entrepren?rer med ? legge om trafikken i omr?det slik at dekningen blir styrket. Flere omr?der har allerede f?tt bedre dekning p? grunn av dette arbeidet, sier Kristine Meek, leder for eksternkommunikasjon i Telenor Norge.
Klokken 18:45 onsdag ettermiddag kunne Telenors operasjonsleder rapportere at mobildekningen hadde kommet tilbake i omr?det p? grunn av trafikkomleggingen.

Med det samme skipet er p? plass vil dykkere begynne ? unders?ke bunnen og den skadde kabelen slik at kabelskipet kan begynne skj?tearbeidet. Dette arbeidet vil kunne ta noe tid.

– Vi h?per at den f?rste kabelen blir fikset torsdag kveld og det vil bedre dekningen noe. Vi vil deretter raskt jobbe videre med kabel nummer to. Men f?r dykkere har f?tt unders?kt skadeomfanget n?rmere er det vanskelig ? gi eksakt rettetidspunkt, sier Meek.
Kabelbruddet f?rte til noe utfall p? 2G trafikk i Tr?na, Rana, Saltdal, Mel?y, R?d?y, Lur?y, Leirfjord, Hemnes. Det er 3G og 4G dekning p? de flere av disse omr?dene. Dette gj?r at flere hadde god mobildekning, selv om 2G nettet var noe redusert.

Entrepren?rer har ogs? jobbet med ? rute om trafikk i l?pet av dagen slik at dekningen langs E6 nord for Rana er betraktelig bedre onsdag enn tirsdag.

Raset har ogs? f?rt til enkelte feil p? bredb?nd i Leirfjord, Hemnes og Vefsn, samt fasttelefoni i Vefsn. Kunder som har leide samband av Telenor kan ogs? v?re ber?rt av kabelbruddene.
– Vi beklager ulempene denne feilsituasjonen skaper for v?re kunder, men n?r det g?r ras vil det kunne ha konsekvenser for infrastruktur som i dette tilfellet. Siden vi har 3G og 4G i omr?det kan man fors?ke ? opps?ke omr?der med dekning ved ? sjekke v?rt dekningskart, sier Meek.

Om noen trenger ? ringe n?dnummer n?r det ikke er dekning i et omr?de kan man ta ut SIM-kortet fra mobilen for ? ringe 112. Mobilen vil da s?ke etter dekning hos andre operat?rer i omr?det. Dette gjelder ikke 110 eller 113. Telenor vil komme tilbake med mer informasjon s? snart kabelbruddet er reparert.
For n?rmere informasjon:
Kristine Meek
Leder eksternkommunikasjon
Telenor Norge
Tlf.: (+47) 918 85 405
E-post: [email protected] Norge er landets st?rste leverand?r av tele- og datatjenester. Via v?rt mobilnett og fastnett leverer vi tjenester innen telefoni, bredb?nd og kabel-tv til privat- og bedriftskunder over hele landet. Vi selger ogs? tjenester til andre telekom-operat?rer.Vi har 4200 medarbeidere fordelt p? over 30 arbeidssteder rundt om i Norge, inkludert Svalbard. Hovedkontoret v?rt ligger p? Fornebu i B?rum.

Authors

Related posts

Top