kommunikasjon

Mobiltyveri i utlandet ?ker

19-06-2014 12:39 Telenor Norge Antall svindelsaker med mobil i Norge er betydelig redusert de siste ?rene. N? er risikoen for svindel st?rst i utlandet. Pass derfor godt p? mobiltelefonen p? utenlandsreisen.

(Fornebu, 19. juni 2014) Antall svindelsaker med mobil i Norge er betydelig redusert de siste ?rene. N? er risikoen for svindel st?rst i utlandet. Pass derfor godt p? mobiltelefonen p? utenlandsreisen.
– Svindelen f?lger stadig nye m?nstre, og vi m? hele tiden ligge i forkant av svindlerne for ? forhindre at mobiltelefoner stjeles og misbrukes, opplyser Karl Walter H?ye, sikkerhetsr?dgiver i Telenor Norge.
Tall fra Telenors sikkerhetsavdeling viser at antall svindelfors?k er redusert med 50 prosent de siste fire ?rene.
– Gjennom et m?lrettet samarbeid mellom sikkerhetsavdelingen, kundeservice og forhandlere avdekker Telenor stadig flere svindelfors?k f?r de medf?rer ?konomiske tap for kundene og oss. Utviklingen s? langt i 2014 viser fortsatt nedgang, og vi har ikke tidligere hatt s? f? svindelfors?k som i mai m?ned, opplyser H?ye.
Utspekulerte svindlere
Men selv om utviklingen er positiv i Norge, er det ved inngangen til sommeren grunn til ? advare mot svindelfors?k mot nordmenn p? ferie i utlandet.
– Det er ikke bare lommeb?ker som stjeles, og mobiltelefonen er et viktig m?l for svindlerne, fortsetter H?ye. Dette er et ?kende problem. De kriminelle milj?ene som st?r bak slik svindel, har en verdikjede som er godt organisert og m?lrettet, og de har h?y kompetanse p? telekommunikasjon, sier han.
De spiller p? sosial manipulasjon, og g?r gjerne p? berusede personer. En annen metode er ? rappe telefonen mens du g?r og snakker i den p? gaten. Telefonen er dermed ?pen for bruk, forklarer sikkerhetsr?dgiveren.
– Svindlerne har p? forh?nd opprettet teletorgtjenester som har som siktem?l ? generere inntekter, fortsetter H?ye. De ringer da disse numrene med stj?lne telefoner, og de ringer s? mange samtaler som mulig. Tyveriofferet kan bli svindlet for tusenvis av kroner i l?pet av noen f? timer, sier H?ye.
Kontinuerlig monitorering
Telenor har d?gnkontinuerlig monitorering, hvilket betyr at selskapet fanger opp unormal trafikk p? et abonnement, eller om det er stor trafikk til land det ikke er s? normalt ? ringe til, som for eksempel afrikanske destinasjoner og Stillehavs?yene.

– Vi sperrer da abonnementet. og fors?ker ? ta kontakt med kunden n?rmeste virkedag. Det er uansett sv?rt viktig at kunder som utsettes for tyveri umiddelbart kontakter Telenor for ? sperre abonnementet, sier sikkerhetsr?dgiver Karl Walter H?ye.
V?re viktigste r?d til kundene er:
Om du skulle bli frastj?let din mobiltelefon utenlands:
? Ring Telenor Kundeservice +47 915 09000 for hurtig sperring av SIM-kort
? Alternativt kontakt Telenor Norge p? Facebook eller sperr SIM-kort via Mine Sider
? S?rg for ? sikre mobiltelefonen din med pinkode p? SIM-kortet og kodel?s p? telefonen
? Ikke oppbevar verdisaker og mobiltelefon lett synlig
? Vi oppfordrer v?re kunder til ? politianmelde tyverier av mobiltelefoner

For ytterligere informasjon:
Per Aril Meling ,
informasjonssjef Telenor Norge
mobil 90515800 e-post [email protected]
Telenor Norge er landets st?rste leverand?r av tele- og datatjenester. Via v?rt mobilnett og fastnett leverer vi tjenester innen telefoni, bredb?nd og kabel-tv til privat- og bedriftskunder over hele landet. Vi selger ogs? tjenester til andre telekom-operat?rer.Vi har 4200 medarbeidere fordelt p? over 30 arbeidssteder rundt om i Norge, inkludert Svalbard. Hovedkontoret v?rt ligger p? Fornebu i B?rum. 1000Send som e-post

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy