NCG Group?s software BizView attracts success with forecast solutions in the food industry

2012 var ?ret da mobilsurfingen tok av for alvor p? FINN.no. Norges st?rste markedsplass p? nett har registrert over en halv million nye mobilbrukere. ? Folk surfer stadig mer fra mobiler og nettbrett, i tillegg til PCer, sier Dag Olav Norem, produktdirekt?r for mobil i FINN.
I begynnelsen av 2012 l? FINNs totaltrafikk p? 3,1 millioner brukere per uke (unike brukere). Men trafikken ?kte kraftig, og var p? det meste oppe i 3,6 millioner brukere.
Mobiltrafikken opp fra 18 % til 30 %
? For ett ?r siden kom 18 % av totaltrafikken fra mobile enheter. N? ligger denne andelen p? over 30 %, og var oppe i 37 % i juleuka. Det er en voldsom ?kning, og veksten kommer bare til ? fortsette, sier Norem.
I uke 1 i 2012 kom 358.705 brukere fra mobiltelefoner. I uke 1 i ?r hadde dette tallet ?kt til 584.206 brukere. For nettbrett var tallene henholdsvis 195.306 brukere og 485.317 i de samme ukene.
225.501 nye mobilbrukere og 290.011 nye nettbrett-brukere
FINN fikk med andre ord 225.501 nye mobiltelefon-brukere, og 290.011 nye nettbrett-brukere; 515.512 totalt. Den kraftige ?kningen skyldes blant annet at mange fikk nettbrett til jul.
Blant nettbrett-entusiastene kom i underkant av 100.000 av disse etter julaften. Totalt i fjor kom det flest nye brukere fra mobiltelefon.
Tilstede i flere kanaler
? PC-trafikken har holdt seg relativt stabil. Generelt kan vi si at nordmenn er blitt mer hekta p? Internett, ved at de er tilstede i flere kanaler p? én og samme dag. Men forel?pig kaster de ikke PC-en p? d?r. Det er i stor grad snakk om b?de- og-surfing, sier Norem.
? FINN satser stort p? mobil, og har bygget opp sterk kompetanse p? mobil utvikling. Samtidig har ansvaret for mobile kanaler blitt distribuert ut i hele organisasjonen, slik at mobil er en integrert del av alt vi gj?r. Den nye, multikanale virkeligheten inneb?rer at man ikke lenger kan tenke p? mobil som noe som skjer ved siden av alt annet. Mange nye prosjekter i FINN utvikles n? faktisk for mobil f?rst, sier han.
Nye muligheter for annons?rene
Norem understreker at den utstrakte surfingen fra mobile enheter ogs? byr p? nye muligheter for annons?rene.
? Annons?rene b?r v?re der brukerne er. De sitter ikke lenger bare foran PC-en. De sitter i sofaen med iPad-en p? fanget og ser p? dr?mmebiler, sjekker nye stillingsannonser p? trikken via mobilen, og tar med seg dingsene p? boligvisning, p? hytta, og i senga. Dette gir en unik mulighet til ? n? m?lgruppen hele dagen, og i nye kontekster.
Kommentarer fra Erlend Schei
? Mobiltrafikken ?ker til 40 %
? 2012 ble som forventet. Dette var ?ret hvor mobil tok av. 2013 kan bli ?ret hvor mobil blir modent. Jeg ser for meg rundt 40% av trafikken fra h?ndholdte enheter mot slutten av ?ret. Sannsynligvis ser vi ogs? de f?rste enkeltdagene med mer enn 50% mobiltrafikk, sier Erlend Schei, webutvikler i FINNs innovasjonslab (http://labs.finn.no/)
? Det mest spennende i 2013 blir utviklingen av mobiltilpassede tjenester. Brukerne begynner ? modnes, og vil forvente tjenester som gj?r alt tilgjengelig overalt. Mye vil bli mer personlig, men brukere vil v?re kravstore i forhold til at det skal gi merverdi ? by p? seg selv.
? En tendens vi fort vil se i 2013 er en generell opprydding og forenkling av tjenester. Det g?r ikke lenger an ? ignorere den h?ndholdte b?lgen. Dette vil tvinge innholdsleverand?rer til ? prioritere hardere, for ? v?re i stand til ? gi brukere en s?ml?s opplevelse p? tvers av kanaler, sier Schei.
Fakta om mobilbruk p? FINN
Surfingen fra mobiltelefoner og nettbrett tok for alvor av i sommerferien
I romjulsuka var det rekordh?y trafikk fra mobile enheter; 37 % av totaltrafikken
Dagsrekorden kom 1. juledag, hvor 39 % av bes?kene til FINN kom fra mobiltelfoner og nettbrett
Boligsidene har aller mest trafikk fra mobile enheter, etterfulgt av bil og torget
FINN som iPad-app ble lastet ned 223.198 ganger, og FINN torget annonseinnleggings-app 235.480 ganger
For ?yeblikket utgj?r surfingen fra mobiltelefoner rundt 18 % av totaltrafikken, og nettbrett-surfingen rundt 15 % av totalen

Kontakt
Dag Olav Norem, produktdirekt?r for mobil i FINN, [email protected], 93252043
Erlend Schei, webutvikler i FINNs innovasjonslab, [email protected], 90742142
Lene Kallum, PR- og informasjonssjef i FINN, [email protected], 99107900

1000

Authors

Related posts

Top