Single nordmenn bruker 1,1 milliarder kroner p? dating i ?ret

Nordmenn bruker mest penger per date i Europa. Dette kommer frem i en st?rre unders?kelse som kartlegger Europas dating?konomi. Unders?kelsen, LoveGeist, er utf?rt av TNS p? oppdrag av Match.com, og analysert av The Centre for Economic Business Research (Cebr). Den avdekker at hele 1,1 milliarder kroner ble lagt igjen i den norske forbruker?konomien i fjor av h?pefulle single.
Den omfattende unders?kelsen (LoveGeist) har kartlagt 1000 single nordmenns vaner n?r det gjelder pengebruk p? dating i 2013. I snitt brukte hver aktive dater hele 3863 kroner p? datingaktiviteter i fjor. Hele 2600 nordmenn avtaler date gjennom nettdatingstjenesten Match.com hver uke, og statistikken viser at hver aktive dater i gjennomsnitt bruker 701 kroner per date.
Bruker mest penger p? uteliv og underholdning
Det kommer kanskje ikke som noen stor overraskelse at det er utelivs- og underholdningsbransjen som f?r den st?rste gevinsten av de singles pengeforbruk p? dating. Unders?kelsen viser nemlig at hele 69 prosent av utgiftene blir brukt p? underholdning, bar- og restaurantbes?k. ?rlig bidrar aktive datere med s? mye som 771 millioner kroner til denne bransjen. Videre f?lger utgifter p? kl?r og transport, med henholdsvis ni og ?tte prosent av det totale forbruket. To prosent av datingbudsjettet g?r til prevensjonsmidler.
?Denne unders?kelsen er den f?rste som kartlegger hvor mye penger aktive datere i Norge bruker p? dating, og hva de faktisk bruker pengene til. Det er sv?rt interessant ? se hvor mye de single bidrar med til den norske forbruker?konomien, og hvor mye de investerer i ? skape en perfekt dating-opplevelse. Selve daten er en viktig del av nettdatingsprosessen, og vi synes det er positivt at de single b?de legger energi og ressurser i at opplevelsen blir bra. Hvem vet hva en date kan f?r til??, sier Anna Bofeldt i Match.com.
?I reelle kroner bruker single nordmenn mest penger per date i Europa. De bidrar absolutt til landets forbruker?konomi i sin jakt p? kj?rligheten?, sier Daniel Solomon, ?konom i Cebr.
For h?yoppl?selig bilde, klikk her.
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Anna Bofeldt
Tlf: +46 70 630 93 53
e-post: [email protected]
Fakta om unders?kelsen:
Resultatene kommer fra LoveGeist – den ?rlige europeiske referansestudien om single og dating. Unders?kelsen er gjennomf?rt av TNS p? oppdrag av Match.com i november 2013. 11 000 single mellom 18 og 65 ?r i ?tte europeiske land (Norge, Sverige, Frankrike, Tyskland, Storbritannia, Nederland, Italia og Spania) har v?rt med i unders?kelsen. 1000 norske har blitt intervjuet. Single defineres som personer som ikke er i et forhold, uavhengig av deres sivilstatus. Ved analysen er dataene n?ye m?lt for ? reflektere sammensetningen av antall single per land basert p? alder og kj?nn. Ved beregning av statistikk p? europeisk niv? har landenes st?rrelse og innbyggertall blitt tatt i betraktning. Resultatene fra LoveGeist har blitt supplert med offisiell statistikk fra 2013 om den voksne befolkningen og forbrukernes kj?psadferd. Cebr st?r for Centre for Economics and Business Research (Senter for ?konomi- og n?ringslivsforskning), og er et uavhengig konsulentfirma. Siden oppstarten i 1992 har Cebr levert analyser, prognoser og strategisk r?dgivning til store multinasjonale selskaper, finansinstitusjoner, offentlige etater, veldedige organisasjoner og bransjeorganer.
Om Match.com

Match.com ble grunnlagt i USA i 1995 og har v?rt p? det nordiske markedet siden 2002. Vi finnes i 25 land og tilbyr v?re medlemmer den beste m?ten ? treffe en date p?. I Norge tar 12 000 medlemmer kontakt med hverandre hver dag. Match.com Norge er en del av IAC/InterActiveCorp. IAC er et internasjonalt markedsledende selskap i internettbransjen som omfatter mer enn 150 ulike varemerker og produkter. Se www.match.no for mer informasjon.
Sammendrag av resultater:
?rlig forbruk per person per date (NOK)?rlig nasjonalt forbruk p? datingrelaterte aktiviteter (millioner NOK)Datingrelatert forbruk i prosenter
Transport 316,08 92 8%
Underholdning, restaurant, bar2657,35 771 69%
Underholdning545.81158.4
Restaurant1272.15369.2
Bar839.39243.6
Gaver248,60 72 6%
Fris?r/Skj?nnhetssalong 138,13 40 4%
Kosmetikk79,45 23 2%
Kl?r331,21 96 9%
Prevensjonsmiddel 92,97 27 2%
Totalbruk per ?r 3863,791121
Pengebruk i prosent p? date av totalt forbruk0,09%
Totalt forbruk per date (NOK)701,77

Norske dating-fakta
Voksen befolkning (mill)3,71
Prosent av den voksne befolkningen som er aktive datere7,8%
Totalt antall dater i ?ret per innbygger11
Totalt antall dater per ?r (mill)3,2

Authors

Related posts

Top