Superglid for mobiltrafikken under OL

(Fornebu, 26. februar 2014) Mobilsurfingen tok helt av under OL. Datatrafikken fra
Vancouver-OL til Sotsji-OL ?kte med 650 prosent i Telenors nett. Bergenserne skravlet mest, mens lillehamringene ?nsket ro og fred under innspurten av spennende OL-?velser.

Aldri f?r har mobiltrafikken v?rt st?rre enn under ?rets OL i Sotsji. Datatrafikken var 340 prosent st?rre i starten av lekene sammenliknet med lekene i Vancouver for fire ?r siden. Tallet steg til 650 prosent ved Sotsji-lekenes slutt.

Str?mmingen doblet
Tall fra TV2 Sumo viser at under de store OL-trafikktoppene var det omtrent dobbelt s? mange kunder som str?mmet sendingen sammenlignet med en ?vanlig? dag under OL i mobilnettet til Telenor. TV- og video-str?mming st?r for ca. 30 prosent av totaltrafikken i mobilnettet, og under de mest popul?re ?velsene ?kte denne til nesten 80 prosent. TV2 Sumo stod da for nesten 70 prosent av trafikken alene.

– Interessant nok observerte vi at trafikkniv?et til andre tjenester var forholdsvis stabilt, og OL- str?mming kom ?p? toppen? av vanlig bruk, sier administrerende direkt?r i Telenor Norge, Berit Svendsen.

4G-trafikken opp
Kapasiteten i nettet er kraftig forbedret etter at Telenor har bygd ut 4G i stor skala.

– Vi observerte at andelen TV2 Sumo trafikk p? 4G-nettet var h?y. Kundene str?mmet sendingene med h?yere videokvalitet og mer enn p? andre mobilnett, forklarer Svendsen.

4G-andelen viste en ?kende tendens gjennom OL-perioden. Ved topptrafikken under sprinten var 4G-andelen 25 prosent, under skiskyting-stafettene var den oppe i 28. I helgene sank 4G-trafikken til rundt 20 prosent.

– ?rsaken er nok at flere setter seg foran TV-en i helgene, sier Telenors Norgessjef.

Tvitringen tar av
– Vi observerte at sosiale medier er det foretrukne medium for ? kommentere opplevelsene man har sett p? TV-skjermen, mens taletrafikken sank betydelig under de popul?re ?velsene, forteller Svendsen.

Twitter ?kte mest av sosiale medier under OL. Telenor s? en dobling av trafikken i sammenheng med de popul?re ?velsene, og Twitter-skravlingen passerte 50 prosent under kvinnestafetten.

Taletiden ned og sms opp under TV-tittingen
Halve Norge holdt pusten under innspurten av mennenes skiathlon s?ndag 10. februar, og 30 prosent under samme ?velse for kvinnene dagen f?r.

I aldersgruppen 50+ var det en talenedgang under TV-tittingen p? 17 prosent, 11 prosent i aldergruppen 30-50, mens i aldergruppen 18-30 ?r er det en nedgang p? 5 prosent.

– Det er ikke noen stor forskjell mellom kvinner og menn, og nedgangen var p? 6 prosent for kvinner, mot 7 prosent for menn, sier Svendsen.

SMS ?kte med rundt 9 prosent totalt i l?pet av menns skiathlon. Et interessant funn er at det er den eldste generasjonen som var flinkest til ? ?multitaske?, det vil si ? se TV samtidig med at de brukte telefonen; 13 prosent i aldersgruppen 50+, 6 prosent i aldersgruppen 30-50, og 3 prosent ?kning i aldersgruppen 18-30 ?r.

– En mulig forklaring er at den eldste aldersgruppen lot v?re ? ringe, og heller sendte en sms fordi de ikke ville bli forstyrret, smiler Svendsen.

Bergenserne mot str?mmen
Bergenserne hadde tydeligvis mer behov enn andre for ? dele spenningen med andre mens ?velsene p?gikk, og antallet samtaler ?kte med 8 prosent sammenlignet med helgen f?r, viser trafikktallene.

P? Lillehammer var stillheten st?rst med totalt sett 24 prosent nedgang under hele l?pet. Ellers var det en nedgang p? 8 prosent i Stavanger, 7 prosent i Oslo og 5 prosent i Trondheim, mens troms?v?ringene hadde et normalt ringem?nster under ?velsene.

Sprint og skiskyting engasjerer
Kombinasjonen av langrenn lagsprint og skiskyting mixed-stafett skapte rekord i m?lt datakonsum. Mellom klokken 8 og 17 onsdag 19. februar leverte Telenors mobilnett et samlet datavolum p? hele 46 Terra byte (TB) til v?re kunder.

46 TB er ny rekord, og 68 prosent h?yere trafikk enn en normaldag. Den enorme trafikkmengden tilsvarer 100.000 timer mobilstr?mming, eller rundt fire minutt mobil videostr?mming per mobilkunde.

Halvparten av datavolumet var TV- og video str?mming, noe som tilsvarer rundt to minutt videostr?mming hver dag i snitt.

– Vi vet imidlertid at datamengden per kunde varierer stort, og OL- str?mmingen drives av en mindre andel av mobilkundene, avslutter Berit Svendsen og tilf?yer at trafikken ikke inkluderer den store mengden str?mming p? mobile terminaler som skjer over fast bredb?nd (wifi).

Fakta fra Telenor:
? Datatrafikken i Telenors nett har vokst med rundt 70 prosent det siste ?ret
? Telenor har over 50 prosent 4G dekning i Norge
? 70 prosent av v?re kunder eier en smarttelefon
? 63 prosent av Telenors kunder bruker mobilen til ? surfe eller konsumere data
? Studier fra utlandet indikerer at rundt 70 prosent av datatrafikken p? mobiltelefoner skjer p? tr?dl?se soner.
? 50 prosent av datatrafikken er TV/Video-str?mming og bruk av sosiale medier, mens den gode gamle eposten st?r for kun 1 prosent av datatrafikken trafikken i mobilnettet.
Telenor Norge er landets st?rste leverand?r av tele- og datatjenester. Via v?rt mobilnett og fastnett leverer vi tjenester innen telefoni, bredb?nd og kabel-tv til privat- og bedriftskunder over hele landet. Vi selger ogs? tjenester til andre telekom-operat?rer.Vi har 4200 medarbeidere fordelt p? over 30 arbeidssteder rundt om i Norge, inkludert Svalbard. Hovedkontoret v?rt ligger p? Fornebu i B?rum. 7200

Authors

Related posts

Top