Tatt fullstendig p? sengen av de ansattes skjortekupp

Elkj?p-ledelsen trodde valget var enkelt men de ansatte fikk det siste ordet. – Vi ble tatt p? sengen, sier direkt?r Andreas Niss.
Elektronikkjeden Elkj?p byttet nylig ut sin logo for f?rste gang siden 1979, og da m?tte ogs? selgernes uniform skiftes ut.
Elkj?ps ledelse hadde i utgangspunktet sett for seg at det allerede eksisterende antrekket med hvit skjorte skulle videref?res, men fikk seg en overraskelse da dommen fra de ansatte kom.
– Vi ble definitivt tatt p? sengen da resultatet fra avstemningen kom. Ja, jeg vil nesten kalle det et kupp! Vi er opptatt av at v?re medarbeidere skal f? p?virke egen arbeidssituasjon, men hadde nok sett for oss at oss for de hvite skjortene skulle videref?res. Men de ansatte sa alts? “nei takk”, og da m? vi jo bare rette oss etter det, sier administrerende direkt?r i Elkj?p, Andreas Niss.
Via en SMS-avstemning fikk omlag 5.000 Elkj?p-medarbeidere i hele Norden sagt klart ifra om hvordan de mente de skulle v?re kledd p? jobb.
– Flott at vi fikk bestemme selv
Og at uniformen til slutt ble best?ende av bl? skjorte uten slips falt i meget god jord.
– Jeg syns det er utrolig flott at vi fikk bestemme hvordan det nye antrekket skulle v?re. Det viser at v?re ledere har forst?else for v?re ?nsker og tanker rundt egen arbeidsplass, sier Jaqueline Truong, som er NK Lyd & Bilde ved Elkj?ps varehus p? L?renskog utenfor Oslo.
Hennes kollega, Lydansvarlig Martin Jordet, er saktens enig.
– Jeg syns de nye uniformene er veldig kule og ikke minst behagelige ? g? i. Jeg likte at vi fikk velge selv, sier Jordet.
Kan gi ?kt engasjement og bedre trivsel
Arbeidspsykolog Morten Wiig Bjorland hos Solid Psykologkompetanse mener Elkj?ps beslutning om ? la de ansatte selv f? bestemme sine arbeidsantrekk, kan f?re til ?kt engasjement og trivsel p? arbeidsplassen.
– Tiltak som gir ansatte innflytelse p? avgj?relsesprosesser p? ulike plan i virksomheten, gir generelt sett grobunn for st?rre engasjement og ansvarsf?lelse, samt mer effektive bedrifter. Forskning p? arbeid om helse tyder ogs? p? at arbeidstakerens opplevelse av kontroll, innflytelse, eller det ? f?le seg sett/h?rt, er av betydning for ? forebygge sykefrav?r, sier Bjorland.
Han understreker videre at beslutninger som er demokratisk forankret, som Elkj?ps SMS-avstemning i dette tilfellet, i tillegg vil f? mer legitimitet.
Elkj?p er et av Nordens st?rste handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,2 milliarder i regnskaps?ret 2012/13. Driftsresultatet var NOK 1.100 millioner.
Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, F?r?yene, Tsjekkia og Slovakia, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.
Alle de 285 varehusene i Norden f?r i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping p? 100.000 kvadratmeter.
Ca 9.200 ansatte er sysselsatt i Elkj?p-konsernet, som er eid av britiske Dixons Retail – en av Europas st?rste forhandlere innen forbrukerelektronikk.

02300

Authors

Related posts

Top