Vinnerne av Self Service Awards 2012

Gule Sider har unders?kt nordmenns vaner knyttet til mobil handel. Trenden er klar ? smarttelefonen er en ny shoppingkanal. I dag oppgir 20 prosent av befolkningen at de handler produkter og tjenester via sin mobiltelefon. Det er menn som er mest ivrige p? denne typen handel i tillegg til at det er de under 40 ?r som driver utviklingen.
Over 30 prosent av de mellom 18-29 ?r handler via sin mobiltelefon.
?At unge mennesker f?rer an i en slik utvikling er som forventet. Mange av de yngre i dag har kanskje aldri hatt annet enn en smarttelefon, noe som gj?r at bruken blir avansert og at nye trender testes raskt, forteller Skaug.
Damene vil g? i butikken – vestlendingene er mest skeptisk
Selv om mobil handel n? brer om seg er det fortsatt mange som holder p? gamle bruksm?nstre. 40 prosent av befolkningen har ikke smarttelefon, og av de som ikke handler med mobilen oppgis sikkerhet og vaner som de viktigste ?rsakene.
Kvinner er mest opptatt av sikkerhetsrisikoen ved mobil handel, mens menn oppgir brukervennlighet som langt viktigere. Men vaner er viktigst.
?S? mange som 32 prosent av kvinnene som sier de ikke handler med mobiltelefon i dag oppgir gammel vane som viktigste. Det kan alts? se ut som om kvinnene fortsatt vil g? i butikker og shoppe fremfor ? bruke telefonen sin, sier Skaug.
Av de som handler produkter og tjenester via mobil i dag er vestlendingene i mindretall. Kun 13,5 prosent av de p? Vestlandet oppgir ? bruke telefonen til ? shoppe med.
Musikk og film dominerer
Musikk og film dominerer fortsatt blant produktene som kj?pes via mobilen. 25 prosent oppgir at dette var det siste produktet de handlet via sin mobil.
?Dette er produkter som lenge har v?rt viktige salgsvarer i den mobile ?konomien, men ogs? billetter til reiser og kultur kommer n? for fullt. I overkant av 23 prosent oppgir at dette var det siste produktet de kj?pte via mobilen, en utvikling som viser at nye produkter vil etablere seg innen mobilshopping, sier Skaug.
Kort om unders?kelsen
Utf?rt av InFact Norge AS 10. oktober 2012. Gjennomf?rt med automatiske telefonintervjuer p? 1035 innbyggere i Norge over 18 ?r.
For mer informasjon:
H?vard Atle Skaug, leder Gule Sider,
mob: 991 59 967,e-post: [email protected]
Renate Morken, presseansvarlig Eniro Norge,
mob: 476 03 968, e-post: [email protected]
Om Eniro/Gule Sider:
Eniro er Nordens st?rste s?keselskap. Ved ? bruke Eniros tjenester kan b?de bedrifter og privatpersoner p? en enkel m?te finne de produkter og tjenester man er interessert i, uansett om kanalen er internett, katalog eller mobil. Annons?rene kan aktivt markedsf?re seg for kj?peklare forbrukere og bedrifter, og dermed f? nye kunder og ?kt fortjeneste. Eniro har rundt 3500 ansatte i Norden og Polen, og har v?rt notert p? Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2011 var Eniros inntekter 4323 MSEK, med et resultat f?r avskrivninger (EBITDA) p? 991 MSEK. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro p? www.eniro.com.
Vedlagte filer
Word-dokument 1100

Authors

Related posts

Top