Data

Zalando ?ker nettosalget med 600 millioner euro i 2013

Nettosalg ?kte med mer enn 50 prosent til 1,8 milliarder euro
Zalando vant markedsandeler i alle n?kkelmarkeder
Kjerneregion DACH overgikk 1 milliard euro i nettosalg og gikk fortsatt i null
Lett forbedret EBIT-margin til tross for d?rlige v?rforhold og fortsatte investeringer i logistikk og teknologi
Vellykket overgang til mobilalderen med over 35 % bes?k fra smarttelefon eller nettbrett ved utgangen av ?ret
Berlin, 14. februar 2014. Zalando, Europas ledende nettbutikk for mote, ?kte nettosalget i 2013 med omtrent 600 millioner euro eller over 50 prosent til 1,8 milliarder euro, i henhold til selskapets innledende tall. Veksten var drevet av den positive utviklingen av de eksisterende sko- og bekledningskategoriene i kjernemarkedene, i tillegg til sterk utvikling i de syv nye markedene som Zalando gikk inn i i 2012.
I 2013 fortsatte Zalando ? ?ke i forhold til markedsveksten og vant markedsandeler i alle regionale markeder. I kjerneregionen DACH (Tyskland, ?sterrike og Sveits) fortsatte Zalando ? yte sterkt, og n?dde for f?rste gang mer enn én milliard euro i nettosalg. Alle internasjonale regioner viste h?ye tosifrede tall i netto salgsvekst. Spesielt de syv nye markedene som ble etablert sommeren 2012 utviklet seg bra og presset salgsveksten til over 70 prosent i f?rste halvdel av 2013, sammenlignet med samme periode i 2012.
?2013 var enda et sterkt ?r for oss og fremhevet v?r ledende posisjon i netthandel i Europa innen mote,? sa Robert Gentz, styremedlem i Zalando.
Med mer enn 300 millioner butikkbes?k i fjerde kvartal i 2013, etablerte Zalando seg som Europas mest bes?kte moteside.
Utfordrende motemarked p? grunn av sen sommer og mild vinter
Mens den raske trenden overfor netthandel fortsatte, m?tte den samlede moteindustrien i fastlands-Europa utfordrende markedsvilk?r i 2013, for?rsaket av en sen start p? sommeren og en mild vinter. Dette f?rte til h?ye rabattniv?er i markedet, som igjen presset marginene.
?2013 var et t?ft ?r for detaljhandlere innen mote i fastlands-Europa. De vanskelige
v?rforholdene resulterte i h?yere rabatter for mote generelt,? sa styremedlem David
Schneider.
Endringen fra Zalandos f?rste kategori med skot?y til andre motekategorier inkludert bekledning,
sportskl?r og tilbeh?r fortsatte, og for f?rste gang i selskapets historie solgte Zalando mer kl?r
enn sko i l?pet av regnskaps?ret 2013. Zalandos kundebase fortsatte ? vokse sterkt, og avsluttet
?ret med over 13 millioner aktive kunder som har handlet hos Zalando minst én gang i l?pet av de
siste 12 m?nedene, sammenlignet med over 9 millioner i 2012.
Noe forbedrede marginer til tross for d?rlige v?rforhold og fortsatte investeringer som
basis for fremtidig vekst
EBIT-marginen ?kte med rundt 0,5 prosentpoeng fra minus 7,2 % i 2012. Marginutviklingen ble
p?virket hovedsakelig av to effekter: For det f?rste stod Zalando overfor utfordrende v?rforhold i
2013. Dette f?rte til h?ye rabattniv?er i markedet, som igjen presset marginene. For det andre
bestemte selskapet seg for ? fortsette strategiske initiativer i 2013 som basis for fortsatt fremtidig
vekst og forbedret kundeopplevelse, noe som f?rte til opptrappingskostnader i omr?der som
distribusjon og teknologi. For eksempel ble total lagerkapasitet mer enn fordoblet i l?pet av 2013.
Det f?rste egenutviklede distribusjonssenteret i Erfurt er n? i drift og p?byggene er forventet ? st?
ferdige i 2014, noe som vil gj?re Erfurt til det st?rste anlegget for netthandel i Europa. Driften ved
det nye distribusjonssenteret i Mönchengladbach har ogs? tatt seg opp, og Zalando bestemte seg
for ? investere i en utvidelse av dette anlegget i 2014.
I kjerneregionen DACH oppn?dde Zalando EBIT i null ogs? for regnskaps?ret 2013, kombinert
med fortsatt sterk vekst. Zalando opprettholdt sitt fokus p? kundeservice ved ? tilby gratis levering
og attraktive returbetingelser. Den gjennomsnittlige returkvoten forble stabil p? omtrent 50 prosent.
?Selv om ?kte rabatter satte press p? marginene, fortsatte vi ? investere for ? tilfredsstille
v?re kunder. Samtidig har vi forsikret oss om at vi har infrastrukturen som trengs for ?
betjene fremtidig vekst,? sa Rubin Ritter, styremedlem i Zalando.
Zalando er godt kapitalisert for ? finansiere fremtidig vekst med en netto kontantbeholdning p?
over 350 millioner euro ved utgangen av ?r 2013. I samme ?r kunne Zalando dessuten f?ye
ledende internasjonale investeringsselskaper som Ontario Teacher’s Pension Plan’s (OTPP) og
Anders Holch Povlsen til listen over sine aksjon?rer.
Etablering av en sterk selskapsledelse
For ? etablere en selskapsledelse passende for sitt internasjonale fotavtrykk og fremtidig vekst, endret Zalando sin juridiske organisasjonsform til et privat tysk aksjeselskap (?Aktiengesellschaft? eller ?AG?) i desember. Cristina Stenbeck, styreleder for Investment AB Kinnevik, vil bli utnevnt som leder av representantskapet i Zalando. Lothar Lanz, administrerende direkt?r hos Axel Springer SE, har ogs? blitt utnevnt til representantskapet i Zalando AG og vil opptre som leder av revisjonskomiteen.
Zalando omfavner mobilitet
Zalando bestreber ? tilby kunder den beste moteopplevelsen p? nett. Med et teknologiteam best?ende av over 400 medlemmer, klarer Zalando n? ? drifte nesten alle prosesser fra overbetaling til oppfyllelse internt. For ? ytterligere styrke sin lederstilling i et online-milj? i rask endring, styrer Zalando aktivt overgangen til den voksende mobilbruken blant sine kunder. Mobil-aktiverte butikker er n? tilgjengelige i alle 15 markeder, og tyske apper har blitt lansert for Android- og iOS-enheter. Ved utgangen av 2013 kom over 35 % av trafikken i Zalando-butikker fra mobile enheter, inkludert nettbrett.

Om Zalando
Zalando (www.zalando.no) er Europas ledende nettbutikk for salg av sko, mote sportsprodukter. Det brede sortimentet for kvinner, menn og barn omfatter alt fra popul?re hverdagsplagg til ettertraktede designerkl?r fra over 1 000 internasjonale merker.
Foruten sko og kl?r p? nett inkluderer Zalandos store utvalg ogs? eksklusive accessories, sportsutstyr og interi?r. Zalando.no tilbyr gratis levering, og kunden kan kostnadsfritt returnere varene innen 30 dager. Med sin egen moteblogg, Facebook-side og Twitter-konto holder Zalando sine kunder kontinuerlig oppdatert p? det siste fra moteverden.
Selskapet ble etablert av Robert Gentz og David Schneider i 2008, og selskapets hovedkvarter er lokalisert i Berlin. Som en f?lge av suksessen i det tyske markedet ble Zalando lansert i ?sterrike i 2009, samt Nederland og Frankrike i 2010. Videre utvidelse til Italia, Storbritannia og Sveits fulgte i 2011. I 2012 ble Zalando lansert i Norge, s? vel som i Sverige, Belgia, Spania, Danmark og Finland.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Tagi: #Cisco Intercloud   #Partnership Expansion Having     #Vice President